Select language: English | Greek
Konstantinoupoli, Κωνσταντινούπολη
Bansko

Στοιχεία Δημιουργίας

Η ανάγκη για αναβάθμιση των υπηρεσιών με γνώμονα την ανάπτυξη, τον εκσυγχρονισμό και με απόλυτο σεβασμό απέναντι στο επιβατικό κοινό, αποτέλεσε το σημείο εκκίνησης της απόφασης για την κατασκευή ενός υπερσύγχρονου, πολυτελή σταθμού, με ευρωπαϊκά δεδομένα, ο οποίος να αποτελεί πρότυπο και στολίδι για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Επιλέχθηκε, με την βοήθεια της πολιτείας ένα νευραλγικό σημείο κοντά στην είσοδο-έξοδο της πόλης με σκοπό την αποφυγή της εισόδου των υπεραστικών λεωφορείων μέσα από το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Έτσι αποφεύχθηκε ένα σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα. Ο χώρος που κατασκευάστηκε ο Σταθμός βοηθάει στην ταχύτητα των δρομολογίων προς κάθε σημείο αναχώρησης, άλλα και άφιξης προς Θεσσαλονίκη, γιατί βρίσκεται κοντά σε κόμβο του Εθνικού Οδοποιοιτικού Συγκροτήματος της χώρας. Στο κτιριακό συγκρότημα του Σταθμού «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» στεγάζονται όλα τα Κ.Τ.Ε.Λ. (41 Κ.Τ.Ε.Λ.). Υπάρχουν τα εκδοτήρια των εισιτηρίων που είναι στελεχωμένα με ανθρώπους έτοιμους να εξυπηρετήσουν με ευγένεια τον κάθε επιβάτη. Χώροι αναμονής κλιματιζόμενοι, καθαροί και άνετοι. Ένα εμπορικό κέντρο στο οποίο ο ταξιδιώτης μπορεί να βρει ότι χρειάζεται για να περάσει ευχάριστα την ώρα της αναμονής του. Λειτουργεί γραφείο πληροφοριών, από το οποίο ανακοινώνονται όλα τα δρομολόγια 5 λεπτά πριν την αναχώρηση για ενημέρωση του κοινού. Οι ανακοινώσεις ακούγονται σ' όλους τους χώρους του σταθμού. Ασφαλείς χώροι στάθμευσης για Ι.Χ. και λεωφορεία. Ο χώρος επιβίβασης και αποβίβασης των επιβατών είναι άνετος, φωτεινός, πλήρως σηματοδοτημένος και υπάρχει προσωπικό των Κ.Τ.Ε.Λ. να εξυπηρετήσει τον κάθε επιβάτη με τις αποσκευές του. Επίσης σ' αυτό τον χώρο (ΤΡΟΥΛΟ) υπάρχει ειδικό, σύγχρονο σύστημα εξαερισμού για την απομάκρυνση των καυσαερίων. Εντός του τρούλου υπάρχουν επίσης γραφεία-αποθήκες όπου μπορεί όποιος επιθυμεί να αποστείλει δέματα, φακέλους σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδος όσο απομακρυσμένο και παραμεθόριο να είναι. Η ταχύτητα και η ασφάλεια της μεταφοράς είναι εκπληκτική.Ο σταθμός ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ συνδέεται επαρκώς με τακτικά δρομολόγια του ΟΑΣΘ από όλα τα σημεία της πόλης. Επίσης υπάρχει χώρος στάθμευσης ΤΑΞΙ που εξυπηρετεί κάθε ώρα τους ταξιδιώτες του σταθμού.


ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ

H μελέτη και κατασκευή του Σταθμού ανατέθηκε στην "ΤΕΧΝΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ-ΤΕΜΚΑ" "ΑΡΙΣΤΕΙΔΑΚΗΣ - ΚΕΣΙΣΟΓΛΟΥ Ο.Ε.". O σταθμός εξυπηρέτησης των επιβατών αποτελείται από δύο κύρια κτίρια, υπόγειους χώρους στάθμευσης και βοηθητικές εγκαταστάσεις πρατηρίου υγρών καυσίμων. Ο όγκος και οι απαιτήσεις σχεδιασμού των κτιρίων αυτών, προήλθαν από ειδικές μελέτες και μετρήσεις οι οποίες έδειξαν ότι θα υπάρχει καθημερινά και σε εικοσιτετράωρη διάρκεια, διακίνηση δεκαπέντε χιλιάδων επιβατών και τετρακοσίων δρομολογίων λεωφορείων, με εξυπηρέτηση όλων των από και προς Θεσσαλονίκη προορισμών.
Το πρώτο κτίριο αποτελείται από δύο ορόφους συνολικής επιφάνειας 3.000 m2 και σε αυτό στεγάζονται στο ισόγειο τα εκδοτήρια των εισιτηρίων, αίθουσες αναμονής, καταστήματα, εστιατόρια, καφετέριες και στον όροφο τα γραφεία της διοίκησης και ο ξενώνας των οδηγών. Ο φέρων οργανισμός του κτιρίου είναι κατασκευασμένος από σκυρόδεμα και υπάρχουν δύο δικλινείς στέγες από μεταλλικά δικτυώματα. Το δεύτερο κτίριο έχει επιφάνεια 12.500 m2 και αποτελεί το χώρο επιβίβασης και αποβίβασης των επιβατών. Η στέγη του κτιρίου είναι χωροδικτύωμα το οποίο αποτελείται από δύο μέρη. Ένα θόλο διαμέτρου 62 m ύψους 22m, ο οποίος στηρίζεται σε τέσσερις κεντρικούς στύλους ύψους 6m από οπλισμένο σκυρόδεμα, επιφάνειας 3.020 m2 και μια επίπεδη στέγη επιφάνειας 9.480 m2 η οποία στηρίζεται περιμετρικά σε υποστυλώματα οπλισμένου σκυροδέματος ύψους 10,00 μ. και στους τέσσερις κεντρικούς στύλους.
Ο θόλος αποτελείται από εξήντα δύο τόξα και δέκα δακτυλίους. Ο κάνναβος του χωροδικτυώματος στην περίμετρο του θόλου είναι 3,14 m και το στατικό του ύψος 2,22 m. Οι ανάγκες του φωτισμού επιβάλλουν την κατασκευή της περιμέτρου του θόλου υπερυψωμένης κατά 3 m περίπου. Για το λόγο αυτό οι κόμβοι του κάτω και του άνω πέλματος του θόλου στην περίμετρό του, έχουν την ίδια προβολή ώστε να δημιουργηθεί τμήμα κυλίνδρου για τα περιμετρικά παράθυρα. Ακόμη, για λόγους αερισμού η κορυφή του θόλου κατασκευάζεται υπερυψωμένη κατά 1,5m και με διάμετρο 9,28m. Η υπόλοιπη στέγη ακολουθεί τη διάταξη του θόλου (ακτινωτά) με τον ίδιο κάνναβο στο σημείο επαφής με αυτόν.
Λόγω του κακού εδάφους (επιτρεπόμενη τάση 40-150 kN/m2 ) η θεμελίωση των τεσσάρων κεντρικών υποστυλωμάτων πραγματοποιείται δια τεσσάρων πασσάλων μήκους 35 m ανά στύλο. Τα υποστυλώματα θεωρούνται ως πρόβολοι.